KAU CIPTA KASIH

KAU CIPTA KASIH

Thursday, October 27, 2011

bab2 KAU CIPTA KASIH

Ya ALLAH... aku benar-benar cintakan dia. Separuh mati perasaan ini terjeruk dalam diriku. Mengapa aku biarkan diriku bermain dengan perasaan sendiri. Mengapa? Sedangkan dia sedikitpun tidak pernah memandangku, jauh sekali menyapaku.
Kadangkala terasa seksa ketika merenung seraut wajahnya dari jauh. Wajahnya tenang, setenang air di kali. Dia kacak dengan sepasang mata yang redup, menyejukkan hati sesiapa yang memandang. Ternyata aku telah membiarkan ombak emosiku menguasai hati sendiri.
Entah... aku tidak tahu mengapa perasaan ini berani mengusik hatiku. Dan aku pula merelakan saja ia membuai-membuai perasaanku, mengusik tidurku yang sesekali menjengah mimpiku saban malam. Khadijah berbisik dalam hati, melayani perasaannya yang terbuai-buai itu.
Aneh sungguh perasaan ini! Benar-benar aneh tika diamuk perasaan misteri sebegini. Perasaan yang sering kali membuatkan dia resah sendiri. Resah taktala wajah kacak Faisal bermain-main di layar matanya. Dan dia sendiri tidak faham mengapa dadanya sesak hanya kerana tidak dapat melihat wajah jejaka itu. Inikah dikatakan cinta? Cinta yang mula tumbuh, bercambah dan berkembang di sanubarinya? Kalau benar ia cinta, sejak bila ia bermula?
Khadijah tidak pernah melupakan kali pertama senyuman yang Faisal lemparkan kepadanya semasa dia mula-mula tiba di rumah emak saudaranya, Mak Bidan Piah. Mak Bidan Piahlah yang memperkenalkan Faisal kepadanya. Waktu itu juga Mak Bidan Piah turut memberitahu bahawa Faisal akan belajar di sekolah yang sama dengannya. Cuma dia kurang bernasib baik kerana usia Faisal tua setahun daripadanya. Maka, mereka tidak ditakdirkan sekelas untuk merapatkan lagi hubungan.
Kali kedua yang dia tidak boleh lupa ialah waktu mereka berselisih di kantin sekolah tahun lepas dan Faisal mempelawanya makan nasi lemak bersama. Namun, dia menolak kerana segan dengan pandangan kawan-kawannya. Faisal mengerti situasinya dan berlalu dengan senyuman yang sangat manis.
Senyuman itulah yang membuatkan dia angau. Angau pada seorang jejaka yang menjadi tumpuan murid-murid perempuan di sekolahnya. Apatah lagi karakter Faisal sebagai seorang pengawas tambah menonjolkan kewibawaannya. Tapi dia tahu benar yang perasaan ini hanya wujud di sebelah pihaknya semata-mata. Dia pasti malu jika Faisal tahu akan perasaannya.
Tidak! Alangkah malunya apabila rahsia ini bukan rahsia lagi. Bayangkanlah apabila Faisal akan mencebir atau memalingkan muka setiap kali bertembung dengannya nanti.
Di hati Faisal akan berkata, “Hoi, Khadijah! Jangan beranganlah nak jadi awek aku. Cuba kau cermin muka kau tu. Tak ubah macam tapai basi. Kalau aku bersanding dengan dengan kau atas pelamin, muak aku mendengar cemuhan orang nanti. Pengantin lelaki kacak, tapi pengantin perempuannya tak padan langsung. Macam pinang dibelah dengan kapak. Sebelah elok, sebelah lagi hancur berserpih-serpih. Sudahlah, Jah... daripada kau berangan nak pikat lelaki kacak macam aku, lebih baik kau pergi tangkap katak puru. Mesti padan dengan kau!”
Bergema suara Faisal mengejek dan mentertawakannya.
“Hoi, Khadijah... kalaulah perigi nak cari timba sekalipun, biarlah perigi tu padan dengan timbanya. Baru serasi. Ni periginya cantik bersimen konkrit, timbanya berupih buruk. Kau nampak tak apa yang aku nampak? Sudahlah! Aku bukannya apa... aku kesiankan kau, terhegeh-hegeh. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong.”
Suara Faisal makin megah bergema menggetarkan jiwanya yang semakin berombak resah. Tidak dapat dibayangkan jika itu yang Faisal ucapkan.
Ya, aku sedar. Aku tak layak mendampingimu atau mana-mana lelaki pun. Aku tak lawa seperti puteri. Aku hanyalah aku dan kau tetap kau. Lelaki pertama yang mengetuk-ngetuk dan mencuri hatiku ini. Kaulah lelaki yang membuatkan aku berkhayal dan berangan yang bukan-bukan, yang membuatkan aku tidak henti-henti berfikir tentang dirimu.
Raut wajahmu, susuk tubuhmu, tutur katamu, tingkah-lakumu dan segalanya tentang dirimu. Kau jualah yang membuatkan aku terdengar-dengar bisikan cinta di telingaku dan ternampak-nampak bayang wajahmu di mataku. Oh, tidak! Kau bikin aku sasau! Sasau!
Sanggupkah aku dihina hanya kerana ketagih cintamu? Sanggupkah aku dicaci-cerca hanya kerana memburu cintamu? Sanggupkah aku berdepan dengan semua kata-kata nista dan mata yang memandang sinis padaku? Sanggupkah aku menanggung risikonya? Sanggupkah aku?
Tidak! Tapi aku tak sanggup lagi menanggung seksa rindu sebegini. Rindu? Bukan! Cinta? Mungkin!
Mengucap, Khadijah! Mengucap! Kau tu dah parah sangat. Kau boleh gila kalau terus-terusan begini. Argh, biarkan! Bukan aku saja yang gila cinta, ramai lagi yang obses pada cinta. Khadijah berkatata dalam hatinya. Entah mengapa persoalan itu datang dan pergi, mengganggu benaknya.
“Assalamualaikum...”
Satu suara menerobos masuk ke gegendang telinga Khadijah. Signal yang diterima memberi isyarat ke otak dan impuls yang diterima mentafsirkan dia perlu menghentikan lamunannya. Dia masih di bangku, dibawah pokok bunga tanjung yang sedang lebat berbunga di sekolahnya itu. Jauh benar dia mengelamun hanya kerana terpandang susuk tubuh Faisal yang berjalan dari kejauhan tadi. Tapi sekarang bayangan itu sudah hilang entah di mana.
Dipaling wajahnya mencari suara yang mengucapkan salam.
 “Waalaikumus...” Butir suara yang hendak keluar seakan tersekat seketika di kerongkong. Terpempan dia seketika. Entah mengapa saat-saat itu dirasakan seolah-olah dia baru saja belajar menyebut kalimah itu. Payah benar!
“Abang Fai... hmm... Faisal.” Dia berdiri betul-betul di depan Faisal. Tiba-tiba dirasakan otot dan sarafnya terkejang taktala menyedari orang yang dipuja dan difikir siang malam berada di depan mata dengan senyuman yang paling manis.
Dia meneguk liur yang kering di tekaknya. Faisal terlalu dekat dengannya. Benarkah ini? Atau dia hanya berhalusinasi, berilusi, bermimpi atau... Ya ALLAH, kenapa duniaku berpusing-pusing?
Khadijah memegang kepalanya, tiba-tiba dia jatuh terjelepok. Pandangannya kelam dan gelap.
Bedebuk!
“Jah! Jah! Bangun! Bangun Jah! Jah, kenapa ni?” Faisal cemas melihat tubuh Khadijah yang terkulai layu di atas rumput terjelepok di hadapannya.

No comments:

Post a Comment